Dagmamma = Familjedaghem

Jag börjar beta mig igenom Stockholm Stads hemsida. Jag börjar med dagmammor, eller Familjedaghem, som det numera heter. Får genast några funderingar: 


1. Vilka fördelar och nackdelar finns det med dagmammor i jämförelse med en förskola?
2. Finns det kommunala och privata dagmammor?
3. Hur ställer man sig i kö för en dagisplats hos en dagmamma?
4. Hur går man till väga när man väljer en dagmamma?
5. Finns det någon lagstiftning för dagmammor/familjedaghem?
6. Finns det någon sammanställning över alla dagmammor i mitt närområde?
7. Finns det närmare beskrivningar av dagmammor?
8. Kan en dagmamma välja vilka barn hon ska ta hand om?
9. Vad händer när dagmamman är sjuk?
10. Vilka öppettider gäller för familjedaghem?
11. Vilka sommaruppehåll gäller för familjedaghem?
13. Vilka avgifter gäller för familjedaghem?

Jag börjar leta på internet. Många av mina google-sökningar leder till Familjeliv.se. Det finns fler som verkar ha liknande frågor som jag.. För att få svar på alla mina frågor ringer jag även Stockoholms stad.


Här kommer svaren som jag har lyckats få hittills:  

1. Vilka fördelar och nackdelar finns det med dagmammor i jämförelse med en förskola?
Det jag har lyckats läsa mig till är att det kan vara bättre för mindre barn att vara hos en dagmamma, då det blir oftast mindre stökigt p g a färre barn samt att det även bidrar till färre sjukdagar, vilket i och för sig är bra för alla barn och deras föräldrar.

2. Finns det kommunala och privata dagmammor?
Ja, det finns det, men de allra flesta är privata, i alla fall i Stockholm.

3. Hur ställer man sig i kö för en dagisplats hos en dagmamma?

Hos de kommunala dagmammor ställer man sig i kö genom Stockholms stad, som till vilken dagis som helst. De privata får man ringa en efter en, då de har sina egna kösystem.

4. Hur går man till väga när man väljer en dagmamma?
Bra fråga. Det verkar inte finnas någon ranking samt svårt att hitta omdömen. Kanske bäst att besöka och bilda sig en uppfattning.

5. inns det någon lagstiftning för dagmammor/familjedaghem?
Dagmammor följer Läroplan för förkolan (LpFö98) precis som förskolorna och får samma chans till seminarium och föreläsningar. 

6. Finns det någon sammanställning över alla dagmammor i mitt närområde?
Stockholms stad verkar ha den bästa sammanställningen. Det har både kommunala och privata alternativ, alltså både dem man kan ställa sig i kö för hos Stockholms stad och dem man får kontakta själv. 

7. Finns det närmare beskrivningar av dagmammor?
Inte vad jag har hittat...

8. Kan en dagmamma välja vilka barn hon ska ta hand om?
Inom dem komunala familjedaghemmen kan man inte välja vilka barn man ska ta in. Dem har samma kösystem som förskolorna. De privata får inte heller diskriminera något barn, men kan alltid hänvisa till att de inte har några fler platser.

9. Vad händer när dagmamman är sjuk?
Dagmammor ingår i nätverk som tar hand om deras barn när de är sjuka.

10. Vilka öppettider gäller för familjedaghem?
Samma regler för öppetider gäller för förskolor som familjedaghem, dvs 6.30-18.30. Kommunala verksamheter kan godkänna senare hämtning, men då måste man först skicka in en ansökan där man redogör för skäl till ett sådant behov.

11. Vilka sommaruppehåll gäller för familjedaghem?
Kommunala familjedaghem måste erbjuda andra alternativ, när de själva har stängt. Privata har nog inte samma skyldighet vad jag har förstått. Måste undersöka närmare.

13. Vilka avgifter gäller för familjedaghem?
Samma avgifter som för förskolor. Mer kan ingen kräva, men de privata förskolor får vara billigare om de vill.

Övrigt:
Vissa dagmammor kan t o m ha samma chef som en förskola

Tips:
- ta tel nr till föräldrar till de övriga barnen hos dagmamman för att höra dig för
- ta kontakt med dagmammornas chefer för bilda dig en uppfattning, står det på Trygg Hansas hemsida. Undrar hur man får reda på vem som är deras chef...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0