Börja leta förskola

Tiden går så fort. Den 24:e januari 2010 föddes vår son Viktor på BB Stockholm. Det är över fyra månader sedan! Dessa har fullständigt flugit förbi. Redan efter första månaden hörde jag mig för vad gällde förskoleplats, då jag tidigare hade hört att man måste vara ute i god tid. Jag fick en chock. Vilken jungel allt är.

Jag började med att gå in på Stockholms stads hemsida och leta. Det var många förskolor att välja bland. I Vasastan exempelvis hittade jag ingen, så jag förstod inte riktigt upplägget. Tänkte att det kanske hade med kommunala och privata förskolor att göra. Sedan fick jag både höra att man skulle anmäla sitt barn så fort det var fött från vissa och att det var först vid 6 månader som kön började gälla från andra.

Så jag ringde Stockholms stad. Där fick jag reda på att man kunde ställa sig i dagiskön först när barnet fyllde  6 månder, så så länge jag sökte innan han fyllde 6 månader så var det lugnt. Jag behövde alltså inte stressa. Nu var detta en sanning med modifikation fick jag senare reda på. Till de privata förskolorna kan man söka från det att barnet föds. Hur ska man veta allt detta?

Och hur bra är de förskolor man har tänkt ställa sig i kö för? Hur är fröknarna, lokalerna, öppettiderna, sommaruppehållen, pedagogiken, antal barn per barnskötare, maten mm?

Nu är det hög tid för mig att söka förskola till Viktor, så jag tänker ta reda på allt detta och dela med mig i denna blogg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0